PU na UP aneb "Prešovský týden"!
V týdnu od 21. 10. 2024 budou hosty katedry v rámci programu Erasmus+ tři členové našeho partnerského pracoviště z Prešovské univerzity:
doc. Mgr. Michal Bočák, PhD.
doc. Mgr. Pavol Markovič, PhD.
Mgr. Matúš Ján Capko
Studentům tak můžeme nabídnout sérii mimořádných přednášek:
- Pondělí 11:30
- Diskurs a mediální studia. Konceptualizace pojmu diskurs a jejich využití při studiu komunikace a médií (Bočák)
- Úterý 15:00
- Jak (ne/eticky) novináři na Slovensku píší o prezidentech (Capko)
- Středa 16:45
- Etické problémy politiky reprezentace (Bočák)
- Čtvrtek 13:15
- Autor, subjekt, čtenář. Koncepty teorie literární komunikace v kontextu mediálních studií (Markovič)
- Pátek 9:45
- Reprezentace politik v textech slovenských komentátorů: expresivita, modelovost, metaforický přesah žánru (Markovič)
- Pátek 11:30
- Mediálních reprezentace sportovního fanouškovství a nefanouškovství (Bočák)
Anotace jednotlivých přednášek:
1. Diskurs a mediální studia (Bočák)
Konceptualizace pojmu diskurs a jejich využití při studiu komunikace a médií
Pondělí 11:30-13:00, uč. 2.05.
Koncept diskursu se ve společenských a humanitních vědách rozvíjí již více než půl století. Ve svébytném pojetí jej rozpracoval Michel Foucault, současně se ho ujala i lingvistika, která ho naplňuje vlastními významy. Jak se ve významech obávaného pojmu diskurs vyznat? A jak nás mohou inspirovat při přemýšlení o komunikaci a médiích? Kromě teoretického výkladu nastiňuje možnosti aplikace jednotlivých přístupů v analýze médií.
2. Jak novináři na Slovensku píší o prezidentech (Capko)
Úterý 15:00-16-30, uč. 2.05
Novinářská etika slovenských novinářů podléhá osobním, vnitřním i veřejným tlakům a dynamickému politickému prostředí. Zpravodajské texty či komentáře jsou často hyperbolické nebo existují v rozporu se samotným hodnotovým rámcem jednotlivce i redakce. Přednáška o „americké agentce“ a „gayovi před coming outem“ přibližuje současnou situaci novinářské etiky v kontextu novinářského referování o bývalé prezidentce Zuzaně Čaputové a současném prezidentovi Peterovi Pellegrinim.
3. Etické problémy politiky reprezentace (Bočák)
Středa 16:45-18:15, uč. 2.07.
Média mají tendenci redukovat skutečnost na binární opozice, ale svět není černo-bílý. Co se nachází v meziprostoru binárních opozic? Společensky privilegované skupiny často nebývají pojmenovány, a stávají se tak „neviditelnými“. Jak exnominace, tedy zbavování pojmenování, funguje? Co je to vizibilita? Proč se dnes tolik lidí snaží o to, aby byli mediálně viditelní? A dá se vůbec určit, kolik reprezentace postačuje? Aktuální otázky o mocenské povaze mediálních reprezentací jsou z praktického hlediska zásadní pro současnou mediální etiku a žurnalistiku.
4. Autor, subjekt, čtenář (Markovič)
Koncepty teorie literární komunikace v kontextu mediálních studií
Čtvrtek 13:15-14:45, uč. 2.07.
Literární věda a její součásti vytvářejí modely, jejichž prostřednictvím je možné lépe a adekvátněji vysvětlit i takové předměty, které jsou odlišné od umělecké literatury. Cílem přednášky je představit vybrané pojmy a koncepty literární vědy, které mají explikační potenciál v mediálních studiích, zejména model literární komunikace.
5. Reprezentace politik v textech politických komentátorů: expresivita, modelovost, metaforický přesah žánru (Markovič)
Pátek 9:45-11:15, uč. 2.04
Na příkladech tří slovenských (politických) komentátorů (Peter Tkačenko, Peter Schutz, Michal Havran) přednáška analyzuje prvky autorského stylu v komentáři a zároveň zkoumá funkce a jejich přesahy vůči jiným publicistickým žánrům, tj. zabývá se problematikou synkretismu a hybridizace žánrů. Druhým okruhem je vztah stylových dominant s ideovými postoji, ať už komentovaných politik, nebo samotných komentátorů.
6. Mediálních reprezentace sportovního fanouškovství a nefanouškovství (Bočák)
Pátek 11:30-13:00, uč. 2.04
Sport, včetně jeho mediálních reprezentací, bývá považován za univerzálně přijímaný. Například Robert Bellamy o sportu v televizi poznamenává, že i nefanoušci ho akceptují a není téměř nikdo, kdo by ho vysloveně neměl rád. Pokud však toto tvrzení podrobíme kritické analýze, vedle fanoušků se zviditelní i lidé, kteří se o sport nezajímají nebo ho přímo nenávidí. Jak jsou fandění a nechuť ke sportu reprezentovány v současných médiích?