Série přednášek hostů z Prešovské univerzity

Úterý 15. říjen 2024, 17:40

PU na UP aneb "Prešovský týden"!

V týdnu od 21. 10. 2024 budou hosty katedry v rámci programu Erasmus+ tři členové našeho partnerského pracoviště z Prešovské univerzity:

doc. Mgr. Michal Bočák, PhD. 
doc. Mgr. Pavol Markovič, PhD. 
Mgr. Matúš Ján Capko

Studentům tak můžeme nabídnout sérii mimořádných přednášek:

  • Pondělí 11:30 
    • Diskurs a mediální studia. Konceptualizace pojmu diskurs a jejich využití při studiu komunikace a médií (Bočák)
  • Úterý 15:00 
    • Jak (ne/eticky) novináři na Slovensku píší o prezidentech (Capko) 
  • Středa 16:45 
    • Etické problémy politiky reprezentace (Bočák)
  • Čtvrtek 13:15 
    • Autor, subjekt, čtenář. Koncepty teorie literární komunikace v kontextu mediálních studií (Markovič)
  • Pátek 9:45 
    • Reprezentace politik v textech slovenských komentátorů: expresivita, modelovost, metaforický přesah žánru (Markovič)
  • Pátek 11:30 
    • Mediálních reprezentace sportovního fanouškovství a nefanouškovství (Bočák)

 

Anotace jednotlivých přednášek: 

1. Diskurs a mediální studia (Bočák)

Konceptualizace pojmu diskurs a jejich využití při studiu komunikace a médií

Pondělí 11:30-13:00, uč. 2.05.

Koncept diskursu se ve společenských a humanitních vědách rozvíjí již více než půl století. Ve svébytném pojetí jej rozpracoval Michel Foucault, současně se ho ujala i lingvistika, která ho naplňuje vlastními významy. Jak se ve významech obávaného pojmu diskurs vyznat? A jak nás mohou inspirovat při přemýšlení o komunikaci a médiích? Kromě teoretického výkladu nastiňuje možnosti aplikace jednotlivých přístupů v analýze médií.

 

2. Jak novináři na Slovensku píší o prezidentech (Capko) 

Úterý 15:00-16-30, uč. 2.05

Novinářská etika slovenských novinářů podléhá osobním, vnitřním i veřejným tlakům a dynamickému politickému prostředí. Zpravodajské texty či komentáře jsou často hyperbolické nebo existují v rozporu se samotným hodnotovým rámcem jednotlivce i redakce. Přednáška o „americké agentce“ a „gayovi před coming outem“ přibližuje současnou situaci novinářské etiky v kontextu novinářského referování o bývalé prezidentce Zuzaně Čaputové a současném prezidentovi Peterovi Pellegrinim. 

 

3. Etické problémy politiky reprezentace (Bočák)

Středa 16:45-18:15, uč. 2.07.

Média mají tendenci redukovat skutečnost na binární opozice, ale svět není černo-bílý. Co se nachází v meziprostoru binárních opozic? Společensky privilegované skupiny často nebývají pojmenovány, a stávají se tak „neviditelnými“. Jak exnominace, tedy zbavování pojmenování, funguje? Co je to vizibilita? Proč se dnes tolik lidí snaží o to, aby byli mediálně viditelní? A dá se vůbec určit, kolik reprezentace postačuje? Aktuální otázky o mocenské povaze mediálních reprezentací jsou z praktického hlediska zásadní pro současnou mediální etiku a žurnalistiku.

 

4. Autor, subjekt, čtenář (Markovič)

Koncepty teorie literární komunikace v kontextu mediálních studií

Čtvrtek 13:15-14:45, uč. 2.07.

Literární věda a její součásti vytvářejí modely, jejichž prostřednictvím je možné lépe a adekvátněji vysvětlit i takové předměty, které jsou odlišné od umělecké literatury. Cílem přednášky je představit vybrané pojmy a koncepty literární vědy, které mají explikační potenciál v mediálních studiích, zejména model literární komunikace.

 

5. Reprezentace politik v textech politických komentátorů: expresivita, modelovost, metaforický přesah žánru (Markovič)

Pátek 9:45-11:15, uč. 2.04

Na příkladech tří slovenských (politických) komentátorů (Peter Tkačenko, Peter Schutz, Michal Havran) přednáška analyzuje prvky autorského stylu v komentáři a zároveň zkoumá funkce a jejich přesahy vůči jiným publicistickým žánrům, tj. zabývá se problematikou synkretismu a hybridizace žánrů. Druhým okruhem je vztah stylových dominant s ideovými postoji, ať už komentovaných politik, nebo samotných komentátorů.

 

6. Mediálních reprezentace sportovního fanouškovství a nefanouškovství (Bočák)

Pátek 11:30-13:00, uč. 2.04

Sport, včetně jeho mediálních reprezentací, bývá považován za univerzálně přijímaný. Například Robert Bellamy o sportu v televizi poznamenává, že i nefanoušci ho akceptují a není téměř nikdo, kdo by ho vysloveně neměl rád. Pokud však toto tvrzení podrobíme kritické analýze, vedle fanoušků se zviditelní i lidé, kteří se o sport nezajímají nebo ho přímo nenávidí. Jak jsou fandění a nechuť ke sportu reprezentovány v současných médiích?

 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)